In het Friese slagenlandschap aan de noordrand van Drachten hebben vijf scholen voor speciaal (basis)onderwijs besloten hun krachten te bundelen in één nieuw gebouw. 700 kinderen worden dagelijks vanuit de hele regio naar deze goed bereikbare plek gebracht. De grootste ontwerpuitdaging was om het forse volume op de smalle kavel zo te ontwerpen dat het gebouw voor de kinderen kleinschalig, veilig en beschermd voelt.
Op s(b)o Samen Kansrijk gaan kinderen naar school die iets extra’s nodig hebben voor hun ontwikkeling, wat niet gegeven kan worden binnen het reguliere basisonderwijs, zo omschrijft opdrachtgever RENN4. Voor deze specifieke doelgroep ontwierp DP6 op het plot van 150 x 25 meter een lang, smal gebouw van twee bouwlagen. Door dit lange volume in drie delen uit elkaar te schuiven werd het opgeknipt in kleinschalige gebouwdelen en ontstond er op een vanzelfsprekende manier een voorplein en verschillende beschutte buitenspeelruimtes. De entrees bevinden zich, transparant en goed vindbaar, centraal op het voorplein, op de scharnierpunten en op de kopse kanten. De licht gebogen vurenhouten gevels en afgeronde hoeken geven het gebouw een zachte uitstraling. Waar je ook staat, het gebouw oogt kleinschalig en vriendelijk.
Aan de noordzijde van het schoolgebouw is een separaat sportgebouw ontworpen, met drie gymzalen en een therapiebad. Daarnaast staat een kapschuur waarin techniek- en groen-lessen worden gegeven.
Bureau B+B ontwierp in dezelfde ronde vormentaal als de gebouwen een afwisselend landschap. Onder-, midden- en bovenbouw hebben elk een eigen zone met verschillende natuurlijke en verharde speelruimtes, passend bij de leeftijdsgroepen. Door lage levende wilgentenen zijn er voor de kinderen intieme speelcompartimenten gemaakt, terwijl de leerkrachten goed overzicht behouden.
Op het naastliggende plot, de tweede ‘slag’, is een groot half verhard parkeerterrein aangelegd waar in de ochtend en in de middag een grote hoeveelheid busjes en auto’s parkeren. Om in dit grote geheel de weg te kunnen vinden volgende de kinderen vanaf de parkeerplaats de pootafdrukken van hun eigen dier, dit spoor leidt, via afbeeldingen in de gevel naar de juiste entree.
Ook in het interieur is veel aandacht besteed aan het creëren van intimiteit en rust. Natuurlijke materialen, afgeronde hoeken, veel daglicht en een uitstekende akoestiek vormen hiervoor de basis. Net als rondom het gebouw zijn de zichtlijnen door de verspringingen en knikken nooit te lang, wat het grote gebouw kleiner doet aanvoelen dan het daadwerkelijk is.
De boven-, midden- en onderbouw, én elk klaslokaal heeft een eigen, herkenbare kleur. Deze kleur is doorgezet in de aangrenzende toiletten en in de nevenruimte die bij elk lokaal hoort. In deze rustige ruimte kunnen kinderen individueel begeleid worden of even tot zichzelf komen om prikkels te verwerken.
Vijf scholen voor speciaal basisonderwijs met sport en therapiebad