Vrachtgebouw 17

Op een vrijgekomen locatie, direct aan de Kaagbaan, krijgt Schiphol een nieuwe vrachtloods: Vrachtgebouw 17. Het 61.000 m2 grote gebouw, waarin dnata als eerste huurder de luchtvrachtafhandeling zal verzorgen, is circulair en demontabel. Een aantal specifieke ontwerpkeuzes zorgen op deze schaal voor een grote duurzame impact.
Duurzaamheidsambities Schiphol Real Estate
In Vrachtgebouw 17 zullen vliegtuiggoederen direct worden uitgeladen aan de ‘airside’ van het gebouw, waarna ze via een geautomatiseerd systeem worden herverdeeld en voorbereid voor transport over de weg aan de ‘landside’ kant, en vice versa.

Schiphol Commercial Real Estate heeft zeer hoge duurzaamheidsambities voor haar nieuwe vrachtgebouw. BREEAM Excellent is de ambitie, energieneutraal en met aandacht voor de reductie van CO2. Ook zal minimaal 50% van het gebouwgewicht bestaan uit hergebruikte materialen. En om mee te kunnen bewegen met toekomstige veranderingen op Schiphol moet het vrachtgebouw demontabel zijn en op een andere plek weer opgebouwd kunnen worden. Aandacht voor het welzijn van de gebruikers is een laatste bepalend uitgangspunt voor het ontwerp.

Vrachtgebouw 17 komt op de plek waar voorheen onder andere vrachtloods 18 van Panalpina stond, dat recent op een andere locatie is herbouwd. Het huidige pand van dnata zal in 2024 worden gesloopt om de tweede fase van de verdubbeling van Rijbaan Quebec te kunnen voltooien. De eerste fase van dit project is half december 2021 afgerond en in gebruik genomen.

 schets

 entree

Gerecycled beton en vurenhout
DP6 ontwierp een compacte loods van twee basismaterialen: gerecycled ‘gecrushed’ beton, waarbij het cement uit het beton wordt hergebruikt, en gelamineerd vurenhout. Door deze circulaire materialen in het hele gebouw toe te passen heeft deze keuze een duurzame impact op grote schaal. Zeker ook omdat de vrachtloods volledig uit elkaar gehaald en elders opnieuw opgebouwd kan worden. De volledig flexibel in te delen plattegrond, het grote oppervlak PV panelen, triple glas en vele andere maatregelen zorgen verder dat het gebouw zeer goed scoort op de BREEAM-ladder en dat het energieneutraal is.

Menselijke maat in immens gebouw
De grote houten spanten met daklichten geven de immense ruimte een natuurlijke ritmiek en warme uitstraling en zorgen dat er comfortabel gewerkt kan worden. In de mezzanine aan de ‘landside’ bevinden zich onder de spanten de kantoren en het ‘eagles nest’, de controlekamer vanuit waar de hele loods overzien kan worden. In deze volledig uit CLT opgebouwde ruimte bevinden zich ook de pauze- en overlegruimtes.

Het kleinschalige entreegebouw is bewust los gehouden van de loods zodat alle verkeersstromen strikt gescheiden blijven. Bezoekers en medewerkers betreden de hal via een houten luchtbrug op de verdieping. Het vrachtverkeer kan op die manier ongehinderd doorgang vinden naar de laad-docks. 

 schema column


 eagles nest

De start bouw van Vrachtgebouw 17 werd op 10 maart gevierd. Het gebouw zal naar verwachting in de zomer van 2024 operationeel zijn.
 bouw schema
 bouwfoto2

Details

PROGRAMMA
Circulair demontabel vrachtgebouw

START PROJECT
2019

OPLEVERING
2023

OPDRACHTGEVER
Schiphol Commercial Real Estate, Schiphol

ADRES
Folkstoneweg, Schiphol

ADVISEURS
Pieters Bouwtechniek, Haarlem | Halmos Adviseurs, Den Haag | Peutz, Zoetermeer | BenR Adviseurs voor Duurzaamheid, Amersfoort | Goudappel Coffeng, Deventer | bbn adviseurs, Houten/Rotterdam | Stevens van Dijck, Amersfoort

OPPERVLAKTE (BVO)
61000 m²

UITVOERING
De Vries en Verburg

BIJZONDERHEDEN
Visuals: sbda